wtorek, 19 czerwca 2012

TWOJE PRAWA KONSUMENTA W UK

Wszyscy robimy zakupy bez względu na to gdzie mieszkamy. Nie ważne czy kupujemy cos w tradycyjnym sklepie, przez telefon, pocztę czy przez internet, zawsze mamy takie same prawa jako kupujący. Warto o tym pamiętać, aby czasami móc upomnieć się o swoje, gdy zakupiony towar będzie nie odpowiedni. Mamy to zagwarantowane prawnie, więc należy z tego korzystać.

W Wielkiej Brytanii prawa konsumenta są regulowane przez ustawę zwaną Sale of Goods Act z 2003 r. Są tam zapisane prawa jakie przysługują kupującym. Ich znajomość może pomóc ci czasami oszczędzić dużo problemów i pieniędzy.

Poniżej wypiszę te prawa, aby każdy mógł się z nimi zapoznać. Tak więc, kiedy kupujesz jakis produkt to musi on:
  1. być zadowalającej jakości i być zgodny z przepisami bezpieczeństwa. Nie powinien mieć wad (nawet drobne wypryski), chyba że jest sprzedawany jako uszkodzony lub "z wystawy". Towary, które są niebezpieczne, np. urządzenia elektryczne, posiadające nie zabezpieczone instalacje, nie mogą być sprzedawane pod żadnym pozorem;
  2. być trwały. Towar powinien mieć rozsądny termin zużycia. Wiadomo, że po towarze który kosztowal jednego funta nie można oczekiwać aby slużył nam przez lata, ale inne towary powinny wytrzymać jakiś rozsądny okres;
  3. nadawać się do przeznaczonego celu. Na przyklad, parasol powinien chronić przed deszczem, a nie przeciekać przez otwory;
  4. faktyczny stan produktu musi odpowiadać temu co jest napisane w jego opisie.

W razie problemów z towarem (wady lub usterki):
  1. masz prawo zażądać pełnego zwrotu, pod warunkiem, że zrobisz to szybko (na ogół w ciagu dwóch do trzech tygodni). Sklepy nie powinny wtedy robić problemów ze zwrotem lub wymianą towaru;
  2. jeśli odkryjesz wadę w ciągu sześciu miesięcy, sklep musi udowownić że tej wady nie było w momencie zakupu. W przeciwnym wypadku możesz spodziewać się wymiany towaru lub zwrotu;
  3. możesz także starać się o częściową rekompensatę jeśli wada ujawni się w okresie do sześciu lat (w Szkocji do 5 lat). Wszystko zależy jednak od trwałości i natury danego produktu;
  4. aby starać się o rekompensatę NIE potrzebujesz potwierdzenia zakupu produktu, ale jego posiadanie na pewno wszystko ułatwi.
Wbrew powszechnej opinii, nie masz ustawowo zagwarantowanego prawa do zwrotu zakupionego przedmiotu, jeśli jest w porządku, a ty tylko zmieniasz zdanie. Sklepy godzą się na to, tylko z tego względu, że zależy im na kliencie i dają nam taką przysługę. Nie masz prawa także do zwrotu, jeśli uszkodzisz towar, z powodu nieodpowiedniego użytkowania. 

Pamietaj więc o tych przysługujących ci prawach. Czasami w sklepie mogą próbować wmówic ci coś innego, ale będziesz wiedzieć, że to nie prawda. Możesz na przykład być błędnie poinformowany, że reklamacje załatwia się u producenta. To nie jest jednak prawda. Kupując towar zawierasz umowę sprzedaży ze sprzedawcą i to on musi udzielić ci gwarancję. W razie problemów, odwołajcie się do managera lub wlaściciela. Jeśli  takie formalne zażalenie nie pomoże, to można wtedy sprawę zgłosić do wyższej instancji.

Inne artykuły o podobnej tematyce:
BĄDŹ MĄDRZEJSZY NIŻ SUPERMARKET
SKLEPOWE SZTUCZKI
NIE DO KOŃCA UCZCIWE PRAKTYKI HANDLOWE
 
 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz