Kto z Was miał kiedyś problem z nowo kupioną rzeczą? Jestem pewny, że większość, a przynajmniej Ci, którzy robią zakupy dość często. Pamiętam jak trudno było jeszcze kilka lat temu zareklamować coś w sklepie, a o zwrocie można było zapomnieć (doświadczenia z Polski). Tutaj w Wielkiej Brytanii to wyglada zupełnie inaczej, tutaj klient jest w uprzywilejowanej sytuacji. Prawa konsumenta na Wyspach są dużo większe. Abyście byli bardziej świadomi swoich praw postanowiliśmy je trochę dla Was przybliżyć.
Oto kilka najważniejszych praw przysługujących kupującym:
- zakupione wadliwe rzeczy można zwrócić do 4 tygodni po zakupie, po tym czasie możemy się tylko spodziewać naprawy, wymiany lub częściowego zwrotu pieniędzy;
- pamiętaj, że jeśli kupimy towar w złym rozmiarze, to nie zawsze będziemy mogli wymienić go na dobry. Większość sklepów nie robi z tego problemu, ale nie jest to ich obowiązkiem. Zawsze lepiej spytać przed podjęciem decyzji o zakupie;
- kupując rzeczy przez internet mamy prawo do pełnego zwrotu jeśli wyślemy je z powrotem w ciągu tygodnia. Nie muszą być wadliwe, możemy oddać każde. Trzeba tylko pamiętać, że koszty przesyłki będziemy musieli pokryć z własnej kieszeni;
- jeśli kupiony towar nie zgadza się z opisem, lub rekomendacją sklepu, to możemy zwrócić go bez problemu;
- jeśli produkt jest wadliwy to możemy go zwrócić nawet bez rachunku. Wystarczy, że mamy jakikolwiek dowód zakupu, np. wyciąg z banku;
- wadliwe towary zwracamy do sprzedawcy a nie do producenta. Nie dajcie się odesłać w inne miejsce, sprzedający musi to dla was załatwić we własnym zakresie;
- jeśli dostajesz coś ekstra, jako promocję to też masz takie same prawa na otrzymany produkt, np: jeśli kupujesz laptop i dostajesz kamerę jako dodatek za darmo to obie te rzeczy są objęte takimi samymi prawami;
- pamiętaj także, że jeśli Ci się nie należy zwrot to zawsze można się o niego zapytać mimo wszystko, bardzo dużo sklepów (głównie z uznaną marką) dba o swoja reputację i będzie chciało załatwić sprawę jak najlepiej;
- przy zakupach powyżej 100£ warto jest płacić kartą kredytową bo w razie jakichkolwiek problemów mamy dodatkowe zabezpieczenie (sekcja 75 z Consumer Credit Act z 1974r.).
- kupując rzeczy przez internet mamy prawo do pełnego zwrotu jeśli wyślemy je z powrotem w ciągu tygodnia. Nie muszą być wadliwe, możemy oddać każde. Trzeba tylko pamiętać, że koszty przesyłki będziemy musieli pokryć z własnej kieszeni;
- jeśli kupiony towar nie zgadza się z opisem, lub rekomendacją sklepu, to możemy zwrócić go bez problemu;
- jeśli produkt jest wadliwy to możemy go zwrócić nawet bez rachunku. Wystarczy, że mamy jakikolwiek dowód zakupu, np. wyciąg z banku;
- wadliwe towary zwracamy do sprzedawcy a nie do producenta. Nie dajcie się odesłać w inne miejsce, sprzedający musi to dla was załatwić we własnym zakresie;
- jeśli dostajesz coś ekstra, jako promocję to też masz takie same prawa na otrzymany produkt, np: jeśli kupujesz laptop i dostajesz kamerę jako dodatek za darmo to obie te rzeczy są objęte takimi samymi prawami;
- pamiętaj także, że jeśli Ci się nie należy zwrot to zawsze można się o niego zapytać mimo wszystko, bardzo dużo sklepów (głównie z uznaną marką) dba o swoja reputację i będzie chciało załatwić sprawę jak najlepiej;
- przy zakupach powyżej 100£ warto jest płacić kartą kredytową bo w razie jakichkolwiek problemów mamy dodatkowe zabezpieczenie (sekcja 75 z Consumer Credit Act z 1974r.).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz